Motion till Kyrkomötet
2005:4
av Åke Bendix m.fl.
Annandag pingst åter allmän helgdag

Mot 2005:4

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att hemställa hos såväl regeringen som riksdagen att annandag pingst åter blir allmän och arbetsfri helgdag

Motivering

Med anledning av betänkandet Nationaldag – ny helgdag (SOU 2004:45) beslutade Kyrkomötet 2004 att uttala att Svenska kyrkan önskar att annandag pingst förblir allmän helgdag. Trots detta har riskdagen beslutat slopa denna dag som helgdag till förmån för den 6 juni.

Pingsthelgen är tillsammans med jul- och påskhelgerna de stora och mest betydelsefulla helgerna i de kristna kyrkorna världen över. Dess betydelse har bl.a. markerats av helgernas längd med en annandag. Eftersom ledamöterna av Kyrkomötet är väl förtrogna med pingsthelgens betydelse för det kristna livet i vårt land, avstår vi från att här närmare utveckla det.

Som Svenska kyrkans högsta organ – direktvalt av de kyrkotillhöriga i allmänt val – bör därför Kyrkomötet göra en allvarlig hemställan till såväl regeringen som riksdagen om att svenska folket återfår annandag pingst som allmän oh arbetsfri helgdag.

Varberg, Malmö och Göteborg den 2 juni 2005

Åke Bendix Ingemar Åhs Vivianne Wetterling